Brest

Nu är det helg för herrskapet. I morgon bär det iväg till Brest i nordvästra Bretagne där vi ska äta gott, sova gott och förhoppningsvis spela en runda bra golf. Lillkillen ska givetvis följa med, Globetrotter som han är!

Brest är en stad i departementet Finistère i Bretagne i nordvästra Frankrike med cirka 145 200 invånare (2005). Den ligger vid en bred och djup vik av Atlanten och har en av Europas förnämsta naturhamnar. Sedan 1600-talet finns här en viktig flottbas, numera använd av NATO.

Efter franska revolutionen 1789 förvaltades staden av gironden. Hamnen förlorade i betydelse under kontinentalblockaden. Under Napoleon byggdes Canal de Nantes à Brest för att undgå blockaden. 1865 byggdes en järnvägsstation i Brest, och staden låg nu endast 18 timmar med tåg från Paris.

Under första världskriget var Brest en viktig hamn för att kunna skeppa in de amerikanska soldaterna i Frankrike.

Under andra världskriget hade tyskarna en ubåtsbas i Brest, och där fanns även en av de viktigaste stödpunkterna i atlantvallen. Brest förstördes totalt under andra världskriget av allierade bombningar; förstörelsen var så total att endast tre byggnader fanns kvar vid krigets slut. Efter kriget fick den Västtyska regeringen betala flera miljarder dollar för att bekosta återuppbyggnaden för de hemlösa och svältande civila i staden. Den återuppbyggda staden består till stor del av enkla granit- och betongbyggnader.


Kommentarer
Postat av: Frieda

Jesus du måste ha tråkigt! Ska du bli nån jävla historiker??? Puss

2009-01-22 @ 21:44:32
URL: http://gaaaalet.blogg.se/
Postat av: Alexx

Haha, näe det kanske jag inte ska bli. Men hur svårt är det att kopiera från Wikipedia då? Hur många vet vad Brest är? MUCKO, du läser väl bloggen för att du vill veta vad jag gör och var eller? Å just i morrn ska jag hänga i och äta tex mex i en historisk krigshamn haha! PUSS

2009-01-22 @ 21:47:30
URL: http://alexxlife.blogg.se/
Postat av: Frieda

Jag ska inte bli fullast! Jag lovar!!!!!!!! take care, vi hörs efter helgen! Puss

2009-01-22 @ 21:52:49
URL: http://gaaaalet.blogg.se/
Postat av: Nina

låter hur kul som helst. själv ska jag åka båt i snöstorm.. kram

2009-01-24 @ 08:58:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0