Blä för älgjakt

Älgjakt är inte kul när man håller på med hästar.

När jag kom till hagen för att ta in Lilleman så ville inte han komma in. Detta yttrade sig genom att han drog brallrace fram och tillbaka i hagen så leran jag plöjt igenom för att komma fram till honom yrde. Så fort jag kom i närheten av honom så åkte öronen bak och han körde full makaron genom hela hagen och bockade sig och greja. Han tror nog att han är superhingst. Sen att hans sto fick åka i morse på tävling och han inte fick följa med gjorde väl sitt till. Det slutade med att jag fick hämta en burk med lite havre och och skramla med. Sent om sides fick jag tag på eländet som jag kallade honom då :)

Inne i stallet brottas jag med all lera han har på sig. Fick spola av benen för att det hängde stora kakor efter racet. Han var hispig i början och jag börjaade ana oråd. Hmm...rida ut nu.....

Han blev lugn och jag fick klar honom iaf. På slutet verkade han vara sitt gamla jag. Men ack den glädjen som står sig. Kom ut på banan och hann väl rida i en sisådär 15 min max. Sen blev han som förbytt. Troligen var det en stressad älg ute i skogen som han kände lukten av. Plöjde över hela banan med mig på ryggen, helt hysterisk. Han var på väg genom staktet när jag fick stopp på honom. Frustade och kastade sig fram och tillbaka. Fick hoppa av innan jag åkte av, för att försöka lugna honom. Ville inte sitta på över staket och upp i skogen så att säga. Och för att öppna banan och komma ut måste jag ändå av. Kom inte i närheten av öppningen, han var helt galen hästen. Så rädd som jag sett en häst i verkligheten typ. Och att han väger 600kg sen... Har träninsgvärk i axlarna nu efter allt jag har hållit emot. Fick upp honom till stallet och sen var det bara att slita av sakerna och ställa honom i boxen. Han var som förbytt stackarn. SÅ MYCKET FÖR DEN STALLVECKAN! VÅGA HATA ÄLGJAKT!

Nu ska jag inviga min nya fina jacka på en hundpromenad!

Ps: Frida: Hoppsadeln var verkligen en blodiga skavsår i röven sadel. FY FABIAN!! :) Ds

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0